2013. január 5., szombat

Jeff Kinney: Egy ropi naplója - sorozat


Miután végre mind az öt Ropi rész a polcunkon áll, így végre egyben elolvashattam azt a sorozatot, amit a lányom szeret, sőt mitöbb, a fiam, aki a Geronimokon (és az Olvasó Leo, kalóz stb.) kívül semmit nem vesz a kezébe, nos ő is elolvasta már -azt hiszem- az első 4 könyvet.

Nekem sem kellett több, mivel mindig érdekel, hogy milyen történetek kötik le őket, így elkezdtem, és gyorsan be is fejeztem.
Ropi, alias Greg Heffley, aki egy tündéri kisfiú. Azaz nem is annyira kicsi, hogy naplót írjon. Azaz nem is naplót, hanem emlékiratot, ahogy ő mondja. Nem ír szentimentálisan ahogy a lányok, vagy ahogy anno én kezdtem a napi összegzéseimet, Greg mereven elutasítja a "Kedves Naplóm" címzést, egyszerűen belevág, mint a fiúk többsége.
Az öt kötet mindegyike ugyanazokon a sémákon alapul, Greg élete napokra bontva, elmesélve, kiegészítve nagyon cuki és frappáns rajzokkal.

Bevallom őszintén először nagyon anyai szemmel olvastam, és sokszor elkeseredtem, hogy mennyire nincs ott a mamája, menyire csak a kistestvérével törődnek, mennyire nem állnak rendelkezésre, amikor szükség lenne rájuk, de aztán inkább átkapcsoltam magam a gyermek-olvasó-üzemmódra és felhőtlenül élveztem az írásokat. Hiszen Greg egy kamaszodás elején álló gyerek, ráadásul középső, azaz se nem nagy és se nem kicsi, tele az általa hatalmasnak ítélt problémákkal és tele azokkal a vágyakkal, örömökkel és gondolatokkal amelyek ezzel a korosztállyal kapcsolatosak. Ráadásul egy későn érő típus, akinek a barátja még később érő típus. Ezek olyan helyzeteket teremtenek, amelyeken jókat lehet mosolyogni. A rajzokon még nagyobbakat!

Szerintem az öt kötet olvasható egymástól függetlenül is, mégis én a sorrendet ajánlom. Néhány dolog utal csak vissza, ellenben Greg életkorának növekedése megbújik a lapok között.

Az első kötet egy bemutatkozás, ki is valójában ő, hol él, kik a szülei, kik a barátai, azaz ki a barátja... és, hogy működik a barátságuk. :)
Megismerjük bátyát, a rockzenésznek készülő Rodrickot, és egy kezdeti képet kapunk a bátyó- öcs viszonyból, azaz hogyan szemétkedik és használja ki őt a testvére.



"Mindenszentek apának is kedvenc ünnepe, de más okból. Mindenszentekkor éjszaka, mikor a többi szülő cukorkát osztogat, apa elbújik a bokrok között egy vödör vízzel.És ha kamaszok közelednek a kocsibejáróhoz, nyakon önti őket."



A második kötetben az idősebb testvér, Rodrick kap fontos szerepet, aki megszerezte testére első naplóját, így sakkban tudja tartani őt. Vicces és önirónikus uszodás indítással kezdődik a történet, s még jobban belemerülhetünk Heffley-ék életébe. Vajon mi a papa hobbija az alagsorban s vajon miért alszik a szülők között a kistestvér? Rodrick titkos házibulija és a a mamidolcsi kötetében a két testvér közötti dolgozat bizniszre is fény derül. :))


"Száz évvel ezelőtt

....
Ült-e dínón ősvadász?
A pampák füve nőtt?
Gőzöm sincs róla, hogy mi volt
száz évvel ezelőtt.
...."

A harmadik kötet, az Utolsó szalmaszál. Itt az új évbe kapcsolódunk be, amelyben Greg eldönti az év első napján, hogy gondban van azzal, hogyan javíthatna magán, ezért inkább másoknak igyekszik segíteni abban, hogy tökéletesebbek legyenek.

"Azt hiszem, megpróbálhatnád sokkal halkabban enni a chipset."



Itt derül ki, hogy Manny-nek, a kistestvérnek, miért van sok pénze, itt tudjuk meg a kerti gödör történetét, miét lesz cserkész, miért kellene katonaiskolába mennie, és többek között megismerjük a harcát a szennyestartóval.

A negyedik, a Kutya egy idő kötet egy nyárnak a története, amelyben a lányok kerülnek Greg érdeklődési körének központjába, és egy kutya is a házukba kerül. Greg anyagi gondjai miatt különböző vállalkozásokba fog, amelyek nem mindig válnak be, de az ötletei nálam hatalmas sikert arattak. A barátjával töltött nyaralása nem egészen úgy sült el, mint kellett volna, de én már meg sem lepődtem, mert ez a Greg fiú csuda egy fazon, aki képes éjszakázni kempingezni egy videójáték bolt előtt.


A záró ötödik kötet, A rideg való, amelyben kiderül, hogy a legjobb barát mégis Rowley, hogy mekkora feladat hárul rájuk, ha a mama visszaül az iskolapadba, és, hogy az iskolában is a kamaszok közé lépett, azaz folyamatosan a kamaszkorról és pubertáskorról volt tanórájuk. Ez elég vicces annak ismeretében, hogy Ropink, eléggé az életkora alatt van, de a hormonok benne is működnek, így egész vicces helyzeteknek lehettem tanúja ebben a részben is. Greg Heffley felnőtt, azaz növekedőben van. Nincs mese. Az iskolában, otthon is folyamatosan szembeköszön vele az élet rohanása.

"Páran, pölö apa meg Joe bácsi, folyton azzal nyüstölnek, hogy legyek felelősségteljesebb, és filózzak el komolyan a jövőmön."


Megszerettem ezt a fiút, sőt tegnap annyira ajánlottam a helyi könyvtárban, hogy rájöttek, hogy kell nekik ez a sorozat!

Nincsenek megjegyzések: