2009. augusztus 13., csütörtök

Kevin Brooks: Lucas

Erre a könyvre az Amazonon bukkantam rá. Rengeteg jó kritikát kapott és miután elolvastam a rövid ismertetőt fogtam magam és megnéztem az FSZEK-t hogy vajon nekik megvan-e. Legtöbbször negatív visszajelzés érkezik, vagyis a szimpla "Nincs találat" kifejezés jelenik meg a bal felső sarokban, de most máshogy alakult. Kevin Brooksnak egyetlen könyve jelent meg magyarul, méghozzá ez.

Égi jel! (Én hajlamos vagyok hinni benne) így aztán felírtam arra a bizonyos listámra és nem sokkal később ki is vettem.  A borítója fura, egyszerű és lényegében szinte semmit nem mond. A fülszöveg sem árul el sokmindent ígyhát az már említett ajánlásokra kellett hagyatkoznom.
Belekezdtem és kicsit meglepődtem. Nem az események miatt hanem azért mert a történet szerint egy 16 éves lány írja le nekünk a tavalyi nyár történetét. Ezen meg az volt a meglepő, mert a stílus ahogy írt, ahogy gondolkodott megállja a helyét egy 16 évesnek. Sőt egy lánynak! Nem tudom eldönteni, hogy az író ennyire jó, vagy minden könyve hasonló stílussal dicsekedhet. Nem olvastam még mást tőle, így nincs viszonyítási alapom.

A történet elején Caity McCann elmeséli miért is írja le ezt a történetet, és hogyan is kezdődött minden. Másszóval mikor és milyen körülmények között látta meg először a szőke kék szemű Lucast, akinek pillantása olyan tiszta és olyan értelmes, hogy minden elcsendesedik ha ránézel. A fiút sokáig nem bírja kiverni a fejéből, a dolgok pedig úgy alakulnak, hogy beszélni is tud a fiúval. Fura bogár, (nem a szigeten lakik ezt már elsőre tudja) vándor életet él és egy nagyon sok mindenhez jól ért. A szigetlakók csürhe bandája szimplán elnevezi őt "cigánynak" (életükben nem láttak még cigányt szerintem) mert aki vándorol csak az lehet. Aztán úgy alakul egy napon, hogy Lucas megment valakit a halál torkából, de egy félreértés miatt hála helyett fröcsögő szavak és fenyegetés lesz a jussa. Ahogy a banda vezére Jamie Tait elkezdi elhinteni a különböző pletykákat a fiúról egyre többen fordulnak ellene míg végül egy lányt ért támadást követően az életéért kell menekülnie. A vége felé úgy tűnik, hogy csupán egyetlen normális család akad az angliai szigeten: Caity családja. Próbálnak segíteni neki ahogy tudnak, de félő hogy erre már az ő erejük is kevés lesz, a tömeg immár különálló lényként, egyetlen ember, Jamie Tait gondolkodosával mozog. Jamie pedig vért akar.

Mindent egybevetve nekem tetszett a könyv, bár meg kell vallanom őszintén, hogy az ilyen igazságtalanságok annyira felkavarnak általában, hogy nehezen olvasom végig az ilyen könyveket. Most sem voltam hűtlen magamhoz, és néhány bekezdést megvallom őszintán átugrottam, mert nem bírtam idegekkel.
A végét pedig kissé bejezetlennek éreztem, mintha egy végső lezárás lemaradt volna.


Kicsit utánaolvasva az író könyveinek azt találtam, hogy hasonlóan komoly és elgondolkodtató témákban írja könyveit. A Lucas 2002-ben jelent meg, azóta is majdnem minden évben megjelenik legalább egy könyv tőle.

15 éves kortól ajánlanám, olyan tiniknek akik nem csak a mostanában teljes sebességgel dübörgő ifjúsági fantasy könyveket szeretik olvasni. (Nincs az ilyen könyvekkel bajom, sőt én is kedvelem őket - hisz tudjátok, de sok helyen olvastam, hogy azok akik eddig nem nagyon olvastak és mostanában is csak ilyen könyveket vesznek le a polcról, nekik nem valószínű hogy tetszeni fog.) Felnőtteknek pedig mindenképpen, főleg ha szeretik az ilyen jellegű könyveket.

A magyar kiadást a Könyvmolyképző jelentette meg még 2006-ban egy, a Kultúra 2000 alapítvány által megítélt támogatási alapból, amelynek keretében még 8 másik könyvet is megjelentethettek magyarul.





Borostyán, 2009. augusztus 13.
Eredeti cím: Lucas

Nincsenek megjegyzések: