2009. június 21., vasárnap

Hugh Laurie: A balek


Nem vagyok Doktor House rajongó. Nem Doktor House miatt, hanem mert nem nézek semmilyen beteges-kórházas-orvosos-nővérkés sorozatot. Viszont Hugh Laurie rajongó vagyok. Kedvencem a Black Adder (Fekete Vipera) sorozat, különösen az az évad, amelyben Hugh Laurie a bugyuta herceg szerepében sziporkázik.
Szeretem a karakterét, szeretem a humorát. Ezért is tekintettem nagy várakozással az általa írt történetre. Nem csalódtam.

A krimi - merthogy krimiről van szó -, nem klasszikus detektívregény. Nincs az elején holttest és rejtélyes gyilkosság, amit a történet folyamán egy éles eszű nyomozó felderít.
Van benne viszont Hugh Laurie, minden mennyiségben.

A történetet egyes szám első személyben meséli el, tehát ő a főhős, Thomas Lang, egy nem-mindig-olyan-jófiú, de nagyon szeretnivaló mesterlövész személyében. Természetesen van benne sok izgalom, autós-motoros üldözés, fegyverkereskedelem, politika, szerelem, London, Prága és svájci sípályák. És rengeteg humor. Hugh Laurie sajátos humora. Rengeteg hasonlatot, képet használ a különböző szituációk leírásához, olyan képeket, amik az embernek eszébe sem jutnának egy-egy adott helyzetről, ugyanakkor így leírva annyira kézenfekvőek és plasztikusak, hogy csak ámultam és bámultam, mennyire mindennapi és hétköznapi, mégis különleges az írása.
A könyv végére úgy összekuszálódnak a szálak, hogy győzzük kibogozni, és azt hiszem nem csak a magam nevében beszélek, amikor azt mondom, egy kicsit beleszerettem a főhősbe...

A borító részben a régi krimik világát idézi az old-school vörös körömcipős-bőrkesztyűs szexbomba és sportautó duóval, Hugh Laurie fényképe pedig még akkor sem hagyná, hogy esetleg a főszereplőt külsőleg másként képzeljük el magunkban mint a szexi-undok orvost, ha egy pillanatra ez az őrültség megfordulna a fejünkben.

Nagyon szórakoztató, stílusos olvasmány azoknak, akik szeretik ezt a fajta – kicsit angol, kicsit (ön)irónikus – humort. Raymond Chandler rajongóknak szintén kötelező.



Eredeti cím/kiadás: The Gun Seller/Arrow Books, London 2004
Kiadó: Kelly Kft.
333 oldal, puhakötés


Nincsenek megjegyzések: